Lördag är biodag

Kom nyss hem från Allum och har köpt en födelsedagspresent till mamma som fyller år på tisdag. Jag var där med syrran och det var ganska lagom med folk. Det är konstigt att parkeringen alltid är smokfull på helgerna men det är (oftast) inte så mycket folk inne i köpcentret.
Jag har inte så mycket pengar kvar så jag kan inte impulsköpa något och tror ni inte att jag hittar en massa fina sommarkläder att köpa. Köpte ett par korta, khakifärgade linnebyxor ändå. Jag har ju pengar så att jag klarar mig fram tills lönen kommer nästa fredag (tanka bilen, handla mat osv) men inte till onödiga saker som kläder. Så nu blir det inget mer innan lönen =(

Till mamsen köpte vi tre stycken böcker för hon gillar och läsa. Det börjar bli svårt att komma på saker till henne som man kan köpa, för hon har ingen hobby eller intressen som hon håller på med. De har nyligen köpt en juicemaskin så vi köpte en bok med recept på juicer och smothies. De andra böckerna hette Shantaram som handlar om en australiensare som flyr ur ett australiskt fängelse till Indien och Rymmaren - en polistiskt kriminalare skriven av den förra justitieministern Thomas Bodström. Rymmaren hade fått mycket bra kritik och mamsen gillar kriminaldrama. Hon blir nog glad i vilket fall...för det är ju tanken som räknas, eller hur.

Återigen så blir jag irriterad på syrran. Hon är 19 år, bor hemma hos våra föräldrar, studerar på GU och tar studielån. Varför kan man undra? Visst att bidragsdelen är på typ 2500, men hon får hjälp av mamma och pappa med att köpa böcker, oftast begangnade som är billigare. Hon betalar inget hemma förutom sitt mobila bredband, ingen hyra eller mat.  Hjälper till ibland när hon känner för det eller när skuldkänslorna sätter in, vilket inte är ofta. Va jag också så naiv när jag var 19?
Så, vad mer kan hon ha för "måste utgifter"? Busskort, javisst. Men mer då? Kåravgift kanske. Mer? Inget! Hon lånar alltså pengar för att kunna köpa det hon vill, vilket är helt idiotiskt! Jag shoppar mycket för att jag har råd att göra det på grund av att jag har ett jobb och får en lön...och mitt liv är trist, kan jag medge. Men hon tror att hon kan shoppa lika mycket och "det är ju ingen ränta på studentlånet" säger hon. Hur skev verklighetssyn har hon egentligen? Lånar man pengar så skall man betala tillbaka det sedan. Visserligen längre fram i tiden, men skall hon sitta där sen med ett fett studentlån bara för att hon ville shoppa och ha lite kul när hon var ung!? Jag hade inte sagt något om hon hade bott själv och behövt betalat hyra, mat, el, skolböcker mm varje månad. Då räcker ju studiebidraget och lånet knappt till..det vet jag för sambon lever ju typ på mig =) 
Näe, ibland är hon bra naiv! Dessutom vill hon flytta hemifrån nu när hon studerar. Varför? Hon behöver ju inte betala ett dugg hemma, har hon inte det bra så? Hon kommer inte klara länge i en lägenhet i stan med hennes livsstil och ingen annan inkomst än studielånet. Men då kanske hon skulle vakna upp ur sin lilla bubbla och komma ut till verkligen där vi andra står.

Läste nyss igenom vad jag hade skrivit och märkte att man kanske kan ta detta som att jag är svartsjuk. Hon shoppar men inte jag, för att jag inte har pengar just nu för impulsköp. Kanske är det så? Eller inte? Vet inte...men irriterad är jag i alla fall för jag tycker hon är naiv.

Ikväll blir det bio med J och det kommer blir en överrasking för honom. Han vet inte vilken film jag har bokat =) Spännande att se hans reaktion för jag vet heller inte om han vill se den.

Nu skall jag äta en frukt och sedan blir det gympaskorna på. Ut i solen och promenera så att jag kan äta popcorn på bion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0