Femte dagen på Kreta

Idag är det tisdag och solen skiner, lite kallare idag än vad de andra dagarna har varit...runt 30 grader..brrr =)

Har snorklat lite, solat, spelat lite strandtennis (eller vad det heter) fast i vattnet, solat lite till, simmat, gav upp stranden när vi började känna oss lite röda...

...från dag ett har både jag och J smörjt in oss med solskyddsfaktor 25 och 50 för vi var ena riktiga blekfisar när vi steg av planet på Kretas flygplats i Chania. Dessutom brukar vi bränna oss ganska lätt. Så denna gången tänkte vi inte fokusera så mycket på att bli bruna utan på att ha en skön semester utan att bli röda som kräftor. Tror ni att vi lyckades?

NÄ!
Idag sprack det! På dag fem av 14 brände båda sina ryggar, mage, bröst och jag lyckades bränna magen, framsidan av låren och ovansidan på armarna...fastän jag smörjde in mig med solskyddsfaktor 25 och 12 i morse och sedan flera gånger på stranden. Hur lyckas man med det!?

Jag har smörjt in mig med 25:an och 50:an dag ett till dag fyra...fått lite färg och inte lyckats bränna mig någonstans på kroppen...så idag tänkte jag lätta på det lite. Smörjde in kroppsdelarna som var brunast med solskyddsfaktor 12 och resten med 25...jag tänkte att det borde räcka till att börja med och sedan när vi hade badat och skulle lägga oss för att sola, då skulle jag smörja in mig igen...vilket jag gjorde....men det räckte tydligen inte!
 
Så nu sitter jag här och känner mig varm och kletig...har smörjt in mig med någon aloevera-lotion som skall lindra solsveda och den luktar katrinplommon...mmm vad gott =) vet ej om den hjälper, men nu när den har torkat så känner jag mig lite stram och kletig...låren brinner oxå....det blir solskyddsfaktor 50 på hela kroppen imorgon...hahaha

Annars så är här fint och härlig väder. Inte alls så dyrt som alla där hemma hade sagt att det skulle vara. "Kreta är det dyraste stället i hela Grekland" fick jag höra från någon, men det har jag inte fått erfara ännu. En middag för två kostar mellan 30 och 40 euro: sallad, bröd (vanligt eller vitlök), en huvudrätt per person, en stor flaska vatten och en dricka per person. Två solstolar, ett parasol och ett litet bord för en hel dag kostar 5 euro och då får man en gratis drink eller kaffe per person. Nä, i den här lilla byn är det ganska billigt.

Bor på Hotell Corissia Prinsess, Georgiopolis, som ligger typ fem meter från stranden och har en skybar på taket (har ej testat den ännu). Det är ett fint hotell med bra och serviceinriktad personal som pratar bra engelska och tyska =) i förrgår pratade tanten i receptionen tyska med oss när vi frågade efter en busstabell...hahaha...lite roligt faktiskt! 

Hotellrummet är ganska litet men lyxigt; gratis airkondition, Internet, ett rymligt kylskåp och havsutsikt från kortsidan av balkongen. Frukosten ingår i priset, men vi måste gå en bit för deras restaurang ligger inte i hotellbyggnaden. Ingen superbra frukostbuffé, men det går att äta och man sparar lite pengar istället för att köpa frukost varje dag själv.

Stranden är helt ok och ganska långgrund, inte lika fin som andra stränder jag har varit på. Men det är varmt i vattnet (ca 24 grader), fast ibland kommer det kallare vatten från inlandsfloden som flyter ut i havet och då kommer det typ kalla strömmar. Det har blåst nästan alla dagar så det har vågat en del, inte så farligt för stranden är så lång att man alltid kan gå till någon av kanterna och hitta ett parti där det inte vågar så mycket.

Det finns en lite mindre strand på andra sidan också, men där är det så himla kallt...nästan som hemma i Sverige! Sötvattensfloden flyter ut precis där och det är nästan mer flodvatten än havsvatten, så vattnet krusar sig och man kan inte snorkla där, för man ser ingenting förutom kallt och varmt vatten som inte blandar sig...om man nu förstod vad jag nyss skrev =)
Men den stranden är jättefin, som ett litet paradis med floden som mynnar ut där och det finns sköldpaddor. J och jag gick på en liten stig jämns med floden för att utforska lite... J den store äventyraren...hahaha...då såg vi ialla fall åtta sköldpaddor som låg och solade på flodkanten. Häftigt!

Igår tog vi lokalbussen in till Rethymnon och det gick smidigt, tog ca 25 minuter dit och med den unge, oerfarne och orädde busschafören hem tog det max en kvart =) Halleluja vad han körde! Det kostade 3 euro per person för en väg.
Vi gick strandpromenaden fram till den venetianska fästningen Fortezza som var otroligt stor. Fascinerande att se och den liknade ingen annan grekisk byggnad/område som jag har sett innan. Utan det var som att man hade kommit till typ Afrika...så exotiskt, om man nu kan utrycka sig så.

Gick vidare ner till den lilla venetianska småbåtshamnen och den var också fantastisk. Där fanns det en massa små caféer och restauranger så vi satte oss och åt en lätt lunch...fy vad dyrt det var där! Men det var gott så det var ju värt det.

Gick runt lite i den gamla stan. Det finns massa gamla, fina hus och en massa små butiker att kolla på och i. Men det var så varmt där så vi orkade inte...målet var att checka in stadens strand. Och dit lyckades vi ta oss till sist och tycker jag att det vågar i Georgiopolis så är det inget mot vad det gör i Rethymnon. Vågorna var så stora och kraftiga att man drogs med dem....usch, vad äckligt det var! Jag doppade mig en gång och gick upp på stranden och solade istället. Här kostade två solstolar, ett parasol och ett litet bord 9 euro för en dag. Nästan dubbelt mot vad det kostar i Georgiopolis!

Tur att vi inte valde att bo i Rethymnon istället, för när man har checkat in småbåtshamnen, fästningen, den vanliga hamnen och gamla stan då är det inte mycket mer att se...man hinner lätt upptäcka Rethymnon på en halvdag, så vi tog bussen hem igen vid sex-tiden. Skönt att vara tillbaka i Georgiopolis!

Imorgon ska vi ta lokalbussen åt andra hållet, västerut, och utforska Chania. Sen på torsdag ska vi nog åka med Apollo på en båtutflykt.



Ps. Antagningen till Högskolan är klar nu och finns att hitta på studera.nu men jag vet inte om jag vill förstöra min semester. Därför har jag inte varit inne och kollat ännu. Än så länge finns det hopp! Ds.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Låter härligt förutom att ni har brunnit lite grand. Det är inte kul. När jag hör om det ska jag ta de lugnt o sakta med solandet i Italien.

Ha en fortsatt go semester.

2009-07-14 @ 22:48:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0