Tandvården är hycklare, men min tandläkare är snäll...

Idag har jag varit hos tandläkaren och oboy vad paff jag blev när jag fick höra vad det skulle kosta. Efter rabatten på 300kr fick jag betala 680kr för: 

                      ♥ 4 st röntgen bilder
                      ♥ lite petande på mitt tandkött och konstaterande att det blöder lätt
                      ♥ lite pill för att ta bort tandsten
                      ♥ lite socialt kallprat
                      ♥ och till slut lite kletande av bananlack (som visserligen smakar gott)

Förra året när jag var hos tandläkaren, fast hos en annan tandläkare på samma vårdcentral, kostade undersökningen under femhundralappen och då gjorde hon mkt mer. Det fanns ingen rabatt då, men ändå gick det på betydligt mindre än det gjorde denna gången. Hade man inte beslutat att införa rabatt på tandvård så skulle alltså mitt tandläkarbesök idag gått på över 900kr. Det verkar som om de har passat på att höja priserna REJÄLT eftersom folk ändå får 300kr rabatt. Är det ingen annan än jag som har märkt detta? Eller är det bara ingen som säger ngt? När man sedan har fyllt trettio då får man bara 150kr rabatt på sitt besök...vadå åldersdiskriminering?!

Sedan har de mage att erbjuda mig en tandvårdsfösäkring på 85kr i månaden. Snabbt räknat så blir det runt 1500kr på 1,5 år och nu skulle jag har betalat runt tusenlappen för 1,5 år. De försöker bara blåsa mig! Jag har aldrig haft några hål...peppar peppar...och nu hade jag mkt mindre tandsten än jag brukar....så varför skulle jag betala 500kr extra till tandvården som jag aldrig kommer att utnyttja. Och skulle jag nu för oturens skull åka på ett hål så är det väl bara att betala...nu skall jag ABSOLUT ta hand om mina tänder, för de skall inte få några extra pengar av mig. Så j-la mkt skatt som jag betalar!!!

Åkte hem och bytte om till träningskläder, satte mig i bilen och körde mot Bohus. Det var så fint väder ute att jag kände för att gå ut och gå i mina gamla skogar uppe i Bohushöjd. En vanlig förmiddag i Skatås eller vid Härlanda Tjärn hade jag knööt mig förbi 50-60 personer och hela tiden behövt anpassa mig efter deras gång- eller springtempo.
Nu idag så orkade jag inte med detta utan ville gå för mig själv, lyssna på musik och njuta av solskenet. Därför tog jag bilen till Bohus och gick i motionsslingan där. Stötte på max tre par som var ute och gick, en gubbe och en tjej som sprang och allt inom loppet av 1,5 timma. Det var ganska dött där och så otroligt skönt! Jag älskar att gå för mig själv och tänka, lyssna på bara min musik (ingen annans kackel) och bara vara liksom.

Jag såg årets första citronfjäril också, men jag hann dock inte ta ngn bild. Här nedan kommer lite dokumentation av upplevelserna idag i Bohus....Tingeling Tingeling



Här ser man motionsslingan till höger när man står på parkeringsplatsen



På väg in i skogen, på nya äventyr...



Nu har jag gått fyra varv a.k.a. runt 13000 steg och är på väg mot gamla bettan, som var lite kinkig idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0