brand + hundrymning

Denna veckan började inte bra =( men jag har fått tillbaka bilen i alla fall och det gick bara på 500 spänn...billigare än jag hade trott faktiskt. En bra sak, dock bland många dåliga.

Det hela började med att jag åkte och mötte upp pappsen på parkeringen utanför jobbet igår och så åkte vi till Olofstorp och lämnade in bilen på en verkstad där. Sen åkte vi hem till Sjövik och rastade hundarna lite, innan vi bestämde oss för att ta en tur till stan på jakt efter snöskyfflar. Men det var ju förgäves! Alla snöskyfflar i hela stan är ju slutsålda.

Till slut stod valet mellan att skita i det och åka hem eller att åka en sväng till Bauhaus och titta där. Vi beslöt oss för att ge upp och åka hem o äta något istället. Tur var väl det! Hade vi åkt till Bauhaus kunde det fått förödande konsekvenser...ibland tror jag faktiskt på ödet och att man ibland bara känner på sig vilka beslut som är de rätta.

Så klockan var lite över åtta på kvällen, jag hade precis ätit upp min macka och druckit upp den varma oboyen, när jag hör att pappa står o pratar med någon genom fönstret...och det är en bra bit nertill marken från fönstren...åh, helt plötsligt från ingenstans kommer pappa och säger att det brinner, ta din jacka och få ut hundarna nu. Snacka om att det inte är något man väntar sig ska hända en måndagskväll när man är hemma hos päronen och precis ätit kvällsmat och är otroligt seg...men det var bara att greppa tag i väskan, få med sig hundarna och rusa nerför trappan och grabba tag i jacka, skor, halsduk och springa ut ur huset.

Väl ute i huset såg jag att det kom en massa vit rök från affärslokalen under mammas o pappas lägenhet, hundarna sprang omkring lösa i trädgården, pappsen sprang runt på framsidan och skulle släcka elden med en brandsläckare men insåg snabbt att det var lönlöst att ens försöka. Jag fick snabbt order om att ringa larmcentralen och chockad som jag var kunde jag bara få fram att DET BRINNER DET BRINNER...jag har alltid undrat hur jag verkligen skulle reagera i en sån krissituation och nu fick jag svaret. Fast jag hade hellre sluppit!
Men jag sansade mig ganska snabbt och fick ur mig var det brann och lyckades svara på telefonistens frågor ganska lugnt och tydligt. Åh, under hela tiden som jag pratade med tjejen från larmcentralen så stod jag i bara raggsockorna ute i snön i mammas och pappas trädgård. Jag hann helt enkelt inte trä på mig stövlarna och jackan utan prioriterade att ringa 112 istället, men det konstiga med det hela var att jag frös inte alls..var jag så chockad att jag inte kände hur kallt det var ute och speciellt när man står i bara strumplästen i den kalla snön!? Jag stod alltså och höll i stövlarna, jackan, halsduken och väskan med ena handen och hade mobiltelefonen i den andra handen...komiskt när man tänker på det i efterhand.

Åh, det kändes som att det tog en evighet innan brandbilarna kom!!! Säkert 15-20 minuter fastän de kom från Stenkullen, men det var ju ganska halt ute så de kunde väl inte köra så fort. Men det var riktigt läskigt att stå där och vänta medans det bolmade ut en massa rök och man kunde inte göra något! Tanken som slog mig hela tiden var om de skulle hinna fram innan elden hade spridit sig upp till lägenheterna??? Usch, vilken panik och ångest!!! Men när de väl kom så tror jag det var mellan 6-8 brandbilar där, så det kändes lite bättre att veta att de var så många som gjorde sitt bästa för att släcka branden. Polis var på plats också tillsammans med alla Sjöviks boende...att de kan vara så nyfikna? Men det var väl årets händelse i den lilla orten =) till och med Lerums Tidningen var där och fotade, så nästa torsdag får vi väl se om vi är med i tidningen...haha...jag kan inte mer än att skratta åt det nu i efterhand.

Så släckningsarbetet höll väl på till midnatt men vi stannade kvar till lite efter ett, eftersom försäkringsbolagets gubbe skulle komma dit och inspektera brandplatsen. Snacka om att det var kallt och jag förfrös mina fötter. Allt luktade rök sen också...kläder, jackor, skor, väskan...ja precis allt =(
Men vi hade tur i oturen, för elden spreds sig inte upp till lägenheterna och vi var hemma och vakna när branden startade. Tänk om vi hade gått och lagt oss! Eller tänk om vi hade åkt till Bauhaus! Då hade kanske hundarna fått rökskador eller rent av dött av den giftiga röken eller brunnit inne eftersom det kanske inte funnits nån som kunde larma...skrämmande att tänka på vad som kunde ha hänt!!! Tur i Oturen, verkligen. Nu i efter hand känner jag mig ganska stolt över hur bra jag lyckades hantera situationen ändå. Men jag måste låtit ganska rolig..DET BRINNER DET BRINNER...haha

Så nu bor alla hos mig; mamma, pappa, jag och två vovvar....eller nu sa jag fel. En vovve för tillfället och det är en annan historia som jag ska dra nu.

Jag sov bara 4,5 timme i natt eftersom vi kom hem så sent, men jag kom iväg till skyddsombudsdagen ändå och blev bara 10 minuter sen...bra planering kallas det =)...men jag hade ganska stora problem med att hålla mig vaken i början. Fast efter första fikan och en kopp kaffe så vände det..super =) en ganska intressant dag, men vissa har så knäppa frågeställningar och åsikter att det blir lite segt att lyssna på dem.

Blev upphämtad av pappsen vid Konsum och åkte till Olofstorp för att betala för bilreperationen, åkte till Sjövik och hämtade lite saker som päronen behövde och åkte sedan tillbaka för att hämta upp bilen. Jag hade satt mig i min bil för att ställa in förarstolen igen, när pappsen öppnade bagaget (där hundarna satt) för att ta ut min dunk med spolarvätska och lämna över till mig, när ena hunden smet och sprang iväg...för andra gången denna månaden! Vi hann inte ifatt honom och han lyssnade inte på våra rop eller visslingar utan bara rusade iväg mot okänd mark. Helt meningslöst att följa efter och leta...vart ska man leta liksom?

Pappsen åkte ändå runt och letade lite i området medans jag stannade kvar i fall hunden skulle få för sig att komma tillbaka. Men icke sa nicke! Vi lämnade mobilnumret till några som bodde intill verkstaden ifall hunden skulle dyka upp senare och begav oss hemmåt. Sicken rolig dag det har vart! Undra vad som kommer att hända imorgon...har för mig att onda ting kommer i tre och nu är vi uppe i två stycken, en kvar. Hoppas att jag har fel!!!

Näe, nu har jag skrivkramp. Vill gosa o bara tänka på bra saker nu istället...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0